1. Maaltijd-inspiraties
  2. Meer vitamine C? Deze 5 voedingsmiddelen, waaronder spruitjes, geven je vitamine C-gehalte een megaboost!
Spruitjes of mango? Dit eten bevat het meeste vitamine C

Meer vitamine C? Deze 5 voedingsmiddelen, waaronder spruitjes, geven je vitamine C-gehalte een megaboost!

Vitamine C is een belangrijke vitamine voor ons lichaam. Deze vitamine houdt ons immuunsysteem sterk, gaat vrije radicalen tegen, helpt wonden genezen, is goed voor de bloedcirculatie en voorkomt hart- en vaatziekten. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je genoeg voeding eet met vitamine C. Als we aan vitamine C denken, denken we meteen aan sinaasappels en andere citrusvruchten. Maar wist je dat er nog heel wat andere voedingsmiddelen zijn die nog veel meer vitamine C bevatten, zoals bijvoorbeeld spruitjes? 

1. Rode chili pepers - Chili Sin Carne

A post shared by rosa.foodie (@rosa.foodie) on

Met een slogan als: 'Let food be the medecine!', zitten we bij Le Botaniste helemaal goed. De menukaart van dit adresje staat helemaal vol gezonde gerechten. Voor onze dagelijkse dosis vitamine C, kiezen we voor de Chili Sin Carne. Dat is een vegetarisch gerecht met quinoa, chili saus, gemixte bonen, zure room en uien met kurkuma. De rode chili pepers in dit gerecht hebben een zeer hoog gehalte aan vitamine C. Daarnaast bevatten chili pepers de stof capsaïcine, waar nog veel meer gezondheidsvoordelen aan vast hangen, dankzij zijn krachtige antioxiderende eigenschappen.

2. Spruitjes - Salade Bacon

A post shared by LES BEAUX (@les_beaux_agency) on

Ook in spruitjes zit veel meer vitamine C dan in sinaasappels. In 100 gram spruitjes zit 150 mg vitamine C, bij sinaasappels is dit slechts 51 mg per 100 gram. Zet dus zeker af en toe een gerecht met spruitjes op het menu, zoals de Salade Bacon van Sister Bean. Die zit boordevol spruiten, maar ook spek, kastanje, rode biet, champignon, granaatappel, noten en scheuten. Daar weet je lichaam wel raad mee!

3. Mango - Chicken Wrap

Mango is niet alleen super lekker, het zit ook barstensvol vitamine C. Deze exotische vrucht smaakt niet alleen lekker op zichzelf, maar bijvoorbeeld ook in een heerlijke wrap. De Chicken Wrap van Fusions of Taste wordt gemaakt met gefrituurde kip, verse groenten en mangomayonaise. Een unieke explosie van smaken!

4. Rode paprika - Thaise Kip & Ananas

Rode paprika heeft een veel hogere concentratie aan vitamine C dan een appelsientje. Je kan dus beter kiezen voor een vers gerecht met rode paprika dan een vol glas vers geperst sinaasappelsap. Wij gingen op zoek naar het lekkerste gerecht met rode paprika en kwamen uit bij de Thaise Kip & Ananas van WASBAR. Dit gerecht bevat naast rode paprika lekkere stukjes gegrilde kip, mesclun, komkommer, daikon, verse munt, cashewnoten, koriander, Thaise dressing en ananas. Nog een pluspunt is dat ananas ook boordevol vitamine C zit!

5. Bloemkool - Vegan Hummus Bowl 

A post shared by PLUS+ (@plus.gent) on

Bloemkool is de perfecte wintergroente om je vitamine C-gehalte mee aan te vullen. En als je kiest voor de Vegan Hummus Bowl van Plus+ voorzie je je lichaam ook meteen van nog heel wat andere vitamines en gezonde voedingsstoffen. Deze gezonde bowl wordt rijkelijk gevuld met boerenkool, rode linzen, romanesco, gegrilde bloemkool met kurkuma, gegrilde paarse wortel, bolletje pompoen-wortel dip & hummus, geroosterde pompoenpitten en platte peterselie.

Deze 5 voedingsmiddelen voorzien je lichaam meteen van een flinke shot vitamine C. Wil je al die vitamientjes snel jouw richting laten uit komen? Geef dan meteen je bestelling door op Deliveroo.

Deliveroo application

Download de App op iPhone of Android

Deliveroo iPhone application
Deliveroo Android application